PoWtŚrCzPtSoNd
01020304050607
08091011121314
15161718192021
2223242526 2728
293031

Udostępnij:

„Działam, pomagam, jestem wolontariuszem”

Piątek, 26 stycznia, 2018, #NGO, #Aktualności, #Inicjatywy dąbrowskich organizacji

Firma ArcelorMittal Poland uruchomiła w ubiegłym roku program minigrantów „Działam, pomagam, jestem wolontariuszem” skierowany do pracowników firmy. Program zakładał upowszechnianie wiedzy z zakresu ochrony środowiska, przeciwdziałania zanieczyszczeniu środowiska, kształtowanie zachowań prośrodowiskowych oraz walkę z nałogami poprzez zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego. W sumie wybrano 10 projektów w lokalizacjach, gdzie znajdują się zakłady firmy. Poniżej przedstawiamy dwa projekty zrealizowane na terenie Dąbrowy Górniczej.

 

UKS Stokfis Trzebiesławice to mały, lokalny klub sportowy, którego członkowie na co dzień zachęcają mieszkańców dzielnicy Dąbrowy Górniczej – Trzebiesławic i okolic do aktywnego spędzania czasu. Zdobywając i realizując „zielony minigrant” pokazali, że ekologia im niestraszna, i że ze sportem może iść w parze.

 

Od czerwca do końca września w ramach projektu zorganizowali wycieczki rowerowe i piesze, podczas których szukali dzikich wysypisk śmieci. Małe, w miarę możliwości likwidowali sami, większe zostały zgłoszone do likwidacji poprzez „NAPRAWMY TO”. Praca zawsze połączona była z zabawą, grami, podchodami, zbieraniem grzybów czy ogniskiem tak, by była atrakcyjna zarówno dla starszych, jak i najmłodszych uczestników.

 

Wspólnie z OSP Trzebiesławice, wolontariusze organizowali spotkania z mieszkańcami, w tym głównie młodzieżą, na których poruszali np. tematy zagrożeń pożarowych lasu.

 

Wszystkie spotkania były prowadzone przez wolontariuszy OSP i ArceloMittal w formie zabaw i konkurencji dla najmłodszych. Wielu uczestników zgromadził też festyn sportowo-pożarniczy, na którym również nie zabrakło tematów związanych ze środowiskiem naturalnym, zdrowiem i bezpieczeństwem.

 

W ramach projektu został zagospodarowany teren wokół klubu – wyrównywano i plantowano ziemię oraz posadzono drzewa i krzewy. Stworzono miejsce przyjazne do odpoczynku dla rowerzystów, ale i przechodniów. Wolontariusze mają już plany na przyszłość: chcą stworzyć na tym terenie ostoję rowerową dla turystów, przemierzających dąbrowskie szlaki rowerowe w kierunku JURY. Trzymamy kciuki.

 

„Jak pokochać przyrodę, żeby ona pokochała nas”

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 11 w Dąbrowie Górniczej wraz z nauczycielami często uczestniczą w akcjach dotyczących przyrody i ochrony środowiska, dlatego wolontariusz Mariusz Stachańczyk wiedział, że jak stanie do konkursu o ekologiczny minigrant, rąk do pomocy mu nie zabraknie. W ramach programu „Działam, pomagam, jestem wolontariuszem” złożył wniosek i szkoła dostała środki na realizację rewitalizacji terenu przyszkolnego.

 

Projekt był wieloetapowy. Niedawno się zakończył, ale do realizacji uczniowie i nauczyciele przygotowywali się już od maja. Pierwszym działaniem było ogłoszenie konkursu na projekt miejsca, który zostanie zagospodarowany w ramach projektu ekologicznego „Jak pokochać przyrodę, żeby ona pokochała nas”.

 

Uczniowie mieli za zadanie narysować projekt miejsca do wypoczynku, uwzględniając roślinność oraz możliwość zabawy w wyznaczonym miejscu. Drugim działaniem było zasadzenie przez uczniów klasy II b sadzonek kwiatów, które zostały wyhodowane z nasionek. Uczniowie uczyli się przy tym, jak należy uprawiać nasiona, aby powstały z nich sadzonki gotowe do przesadzenia. Przed ich posadzeniem musieli przygotować miejsce, oczyszczając ziemię z chwastów oraz spulchniając ją.

 

Po wakacjach, we wrześniu, ponownie zabrano się do pracy – zakupiono narzędzia, ziemię, korę, obrzeża do przygotowania terenu do sadzenie krzewów oraz szlifierkę i farby do pomalowania ławek. Zaprojektowany został cały ogródek, dzięki temu można było wybrać krzewy, zarówno iglaste, jak i kwitnące, o podobnych wymaganiach glebowych. Wybrane zostały nowe ławki oraz stolik tak, aby uczniowie mieli miejsce do wypoczynku i zjedzenia śniadania na świeżym powietrzu.

 

Kolejnym etapem był zakup i sadzenie roślin, agrowłókniny czy kory. Rodzice uczniów dołączyli się do działań, przynosząc dodatkowe sadzonki i wspólnie z dziećmi, wolontariuszami i nauczycielami stworzyli miejsce piękne, kolorowe i zadbane. Wolontariusze już planują kolejne kroki na wiosnę: dosianie trawy, przycięcie krzewów czy zasilanie roślin nawozem.