PoWtŚrCzPtSoNd
010203
04050607 080910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Udostępnij:

Przepis na szkołę według dO!PAmina Lab

Czwartek, 7 maja, 2020, #NGO, #Aktualności, #Inicjatywy dąbrowskich organizacji

Kwiecień i początek maja to z pewnością nie czas na odpoczynek dla dO!PAminy Lab. Dąbrowskie Stowarzyszenie nie szuka wymówek! Działa online, organizując praktycznie co tydzień webinaria i warsztaty. Jak do tej pory, w tego typu spotkaniach wzięło udział blisko 250 osób. Jest to miłe zaskoczenie dla członków Stowarzyszenia, ponieważ początkowo zakładano, że będzie to około 15 osób na warsztat. Webinaria prowadzą zaproszenie goście, eksperci i najlepsi z najlepszych w dziedznie edukacji: m.in. dr Marzena Żylińska, Anna Szulc, dr Tomasz Tokarz, dr Marcin Jaracz, Luiza Kalinowska-Skutnik. I robią to wszystko bardzo dobrze, czego najlepszym dowodem jest szybkie zapełnianie się wolnych miejsc na poszczególne spotkania online.

Oprócz wyżej wymienionych, w dobie COVID-19 dO!PAmina poleca książki, z którymi warto zapoznać się w trakcie akcji #zostańwdomu i na bieżąco komentuje sprawy związane z nauczaniem w szkołach. Wszystkie warsztaty są bezpłatne i organizowane w ramach projektu "Przestrzeń dla edukacji - Szkoła jest nasza" współfinansowanego z dotacji Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Fakt, że wolne miejsca na warsztaty rozchodzą się w tak ekspresowym tempie, świadczy o dużym poruszeniu w szeroko rozumianej edukacji. Ukazuje to ogromne zainteresowanie nowymi trendami i kierunkami zmian w kontekście szkoły, a także poszukiwanie nowych rozwiązań i nowych jakości, które powoli ale sukcesywnie i skutecznie zastąpią tradycyjną kulturę szkolną.

O jakich webinariach mowa? 3 kwietnia zorganizowano warsztaty pt. "Neurodydaktyka" o nauczaniu i uczeniu się przyjaznym mózgowi, czyli o tym, co nauczyciele o procesach uczenia się wiedzieć powinni, m.in. po to, aby ich praca mogła być łatwiejsza, przyjemniejsza, efektywniejsza i bardziej satysfakcjonująca. Nauczanie przyjazne mózgowi bazuje na ciekawości poznawczej uczniów, wykorzystuje silne strony mózgu, łączy wiedzę czysto kognitywną z emocjami, pozwala uczniom na stawianie hipotez i samodzielne szukanie rozwiązań, nie ogranicza się jedynie do czysto werbalnego przekazu, ale odwołuje się do wielu modalności i ułatwia łąecznie pojedynczych informacji w spójną całość. Takie podejście zdecydowanie ułatwia pracę nauczycielowi i daje przestrzeń, w której nauka dzieje się mimochodem i jest przyjemnością.

Kolejne spotkanie online miało miejsce 18 kwietnia. Postawiono pytanie "Co zrobić, by oceny nie były celem edukacji". Bo przecież oceny to nie jedyny i nie najlepszy sposób motywowania dzieci do nauki, bo tradycyjne pojmowanie ocenianie, niestety nie działa najlepiej a szkoła bez ocen jest naprawdę możliwa.

Czym jest zdalne uczenie się i jak je z sensem organizować - to pytanie mogło dziś niektórym spędzać sen z powiek. 28 kwietnia uczestnicy dopaminowych warsztatów przekonali się, że uczenie się online - jest możliwe i można je organizować z sensem wykorzystując całą gamę dostępnych możliwości: aplikacji, platform, programów, gier. Biorący udział w zajęciach mogli dowiedzieć się jak przygotować się do pracy zdalnej, w jaki sposób komunikować się z uczniami aby uzyskać od nich informacje zwrotne, albo skąd czerpać materiały do pracy zdalnej, i gdzie szukać inspiracji na atrakcyjne, ciekawe, interaktywne zadania, gry, zabawy, ale też w jaki sposób przygotować pasjonującą alternatywę dla typowych sprawdzianów i testów.

W pierwszym majowym webinarium skupiono się na temacie zadań i materiałów w pracy online, a właściwie to na inspirujących, otwartych, kreatywnych zadaniach i materiałach umożliwiających aktywne uczenie się. Uczestnicy mieli okazję doświadczenia i poznania wielu zadań-wyzwań, do różnych przedmiotów i na różnych poziomach, umożliwiających efektywną naukę. Wiązało się to z dużą satysfakcją, przyjemnością i radością dla biorących udział.

A co na temat w szkoły w czasie koronawirusa ma do powiedzenia Anna Dęboń - prezeska Stowarzyszenia dOPamina Lab? Jakie są ich plany związane z edukacją?

"Uczenie się dla samej satysfakcji i radości uczenia się. Dobre emocje, sprzyjająca atmosfera, wzruszenia, śmiech, własna satysfakcja, totalna akceptacja pomyłek i potknięć na drodze do tylko i wyłącznie własnego celu. Empatyczna, kreatywna szkoła. Wystarczy uwierzyć, że naprawdę mamy wpływ na to, aby to wszystko zmienić. Takie właśnie mamy ambicje."

Czy to Wasza mała rewolucja w edukacji, w dobie COVID-19? - "W dOPAmina Lab chcemy wierzyć i wierzymy, że przechodzimy właśnie przyspieszoną, wielowymiarową transformację, również w kontekście edukacji, i że to już nie będzie ta sama szkoła, do której wrócimy. Świat nie jest i nie będzie już taki sam. Kryzys? A może raczej przełom, przesilenie, nowa szansa? Według nas jest to zdecydowanie szansa!"

"Potrzebujemy nowe, lepszej szkoły. Chcielibyśmy nowych jakości i nowych rozwiązań. I to się dzieje! Zatrzymaliśmy się. Poczuliśmy z całą mocą, że potrzebujemy zmiany. Przed szkołą stoją dziś zupełnie nowe wyzwania i cele. Przyznaliśmy się do "nie wiem" i "nie potrafię". Jako dO!PAmina Lab, z całą mocą chcemy wspierać i wspieramy wszystkich. W szczególności dąbrowskich nauczycieli, edukatorów, pedagogów, dyrektorów, którzy czują, że to dobry moment na autentyczną i pogłebioną refleksję. Na zmianę kierunku i rozwój we własnym tempie, adekwatnie do własnych potrzeb. Aby szkoły swobodnie i bez presji mogły uczyć dzieci i młodzież. Niech to nie będzie czas stracony! Trzymajmy się w zdrowiu! Szkoła jest nasza!" - dodaje.

Już dziś w imieniu Stowarzyszenie zapraszamy na kolejne dopaminowe, inspirujące spotkania:

15 maja - Neurobiologiczne podstawy uczenia się cz.1 (dr Marcin Jaracz)

22 maja - Kompetencje nauczyciela przyszłości (Luiza Kalinowska Skutnik)

29 maja - Neurobiologiczne podstawy uczenia się cz.2 (dr Marcin Jaracz)

Więcej szczegółów znajdziecie na Fanpage'u Stowarzyszenia - https://www.facebook.com/Dopamina-Lab-432853420857478/